top of page

פיתוח קריירה

מה יותר טוב מעבודה שמוציאה ממך את המיטב ומאפשרת לך להביא לידי ביטוי את הכישורים והחוזקות הטבעיים שלך? נדיר לראות התאמה של 100% בין מאפייני האישיות של האדם למאפייני התפקיד שהוא מבצע, אבל כשזה קורה, תוכלו לשמוע מילים כמו 'אני לא מאמין שמשלמים לי על העבודה הזאת...'


ברוב המקרים ישנה התאמה במידה חלקית. מרכיבי תפקיד מסוימים יאפשרו לך הזדמנויות להשתמש בטבע שלך, בעוד אחרים ידרשו ממך להתאמץ ולאמן את "היד החלשה". אין זה אומר שלא תצליח בתפקיד או שלא יהיו מרוצים ממך. אולם זה יכול להשפיע על מידת העניין, שביעות הרצון, או המתח ואי הנוחות שהתפקיד גורם לך. אל דאגה. תוכל להצליח מאוד ולהיות מרוצה מעבודתך גם היא אם אינה מתיישבת בול עם מאפייני האישיות שלך. באחת משתי הדרכים הבאות או שתיהן יחד: א. לשנות את הסביבה, ב. לשנות את עצמי.


שינוי הסביבה

ראשית, עלינו להבין את הצרכים הבסיסיים של טיפוס האישיות שלך, אלה שאינך מצליח לקבל עבורם מענה בתפקיד. למשל, אדם שהצורך הבסיסי שלו לעבוד באינטראקציות משמעותיות ולהיות חלק מצוות, אך נאלץ לעבוד רוב הזמן לבד ולדווח לבוס שלו אחד על אחד. שנית, עלינו להיות יצירתיים ולחשוב מה אפשר בכל זאת לשנות בסביבה כדי לתת מענה לצרכים שלנו.


להלן מספר רעיונות לשינוי הסביבה:

  • מצא או צור נישה ספציפית בתוך התפקיד שבה תוכל להשתמש בדפוסי ההתנהגות הטבעיים לך באופן אפקטיבי. למשל מחקר, הדרכה, ריכוז הידע, חניכה, ועוד.

  • קח על עצמך משימות, גם אם מעבר להגדרת התפקיד, שיותר מתאימות לדפוסי ההתנהגות הטבעיים שלך. פרויקט חדש, קשר עם מחלקה אחרת, תפקיד רוחב.

  • בקש לעבור לתפקיד אחר בתוך מקום העבודה. משנה מקום משנה מזל.

  • חפש קבוצת עמיתים בתחום המקצועי שלך או ממחלקות ותפקידים אחרים שדומים לך ויש לך עמם מכנה משותף. איתם תוכל להרגיש שאתה מביא את עצמך לידי ביטוי ומשתמש ביכולות הטבעיות שלך.



פתרונות מסוג זה אינם הופכים את הקערה על פיה, אולם הם נותנים מענה מספק ונעים לצרכים שלנו. כאשר אדם מצליח לעשות זאת, הוא מרגיש טוב עם עצמו וגאה.


שינוי באדם

בנוסף לשינוי הסביבה, נוכל להגדיל את שביעות הרצון מהתפקיד גם על ידי עבודת מודעות והסתגלות למציאות הנוכחית. הסתגלות עדיין דורשת מאתנו להתנהג באופן המנוגד לטבע שלנו ותגרום אי נוחות. יחד עם זאת, הבחירה לעשות זאת, היכולת לשלוט בזה, והמודעות למאמץ ולהשלכות יכולות להפחית מאוד את הלחץ והמתח. המטרה אינה להופך לטיפוס אחר (זה ממילא לא אפשרי), המטרה היא להרחיב את הבחירות שלנו בהתאם לסיטואציה ולא 'ליפול' לאוטומט שלנו כשזה לא משרת אותנו.


להלן מספר דוגמאות לאסטרטגיות הסתגלות:

  • שים לב מי סביבך מדבר "בשפה" אחרת ונסה להבין אותו וללמוד איך הוא חושב. השתדל לקבל סגנון זה ולראות כמה טבעי הוא עבור אותו אדם, באותה המידה שהסגנון שלך טבעי לך. השתדל לא להיות שיפוטי.

  • בעזרת שפת MBTI קח מרכיב תפקיד ספציפי, תבין בדיוק מה הוא דורש, ולמד איך לבצע אותו כפי שמצופה, גם אם זה דורש מאמץ. היה גאה בתהליך ובתוצאה, אולם אל תצפה למחיאות כפיים מאף אחד.

  • דאג שבזירות החיים שמעבר לעבודה תביא את עצמך כמה שיותר לידי ביטוי, למשל פעילות פנאי, תחביבים, משפחה, לימודים. אלו בהחלט יכולים להוות פיצוי הולם ומענה לצרכים הייחודיים שלך.

  • לבלוט במיוחד: באופן פרדוקסלי, אנו יכולים להצליח דווקא בזכות השונות שלנו. במקרה זה הסביבה מעריכה את השונות שלנו ונותנת לנו לגיטימציה להיות מי שאנחנו. לעיתים אנו ברי מזל, והסביבה מוקירה את היכולות הטבעיות שלנו בגלל היותן יוצאות דופן ביחס לשאר העובדים והציפיה הכללית מהתפקיד.


bottom of page