top of page

טיפוסי אישיות וזוגיות

נסו להיזכר בטיפוס האישיות בו התאהבתם לפני שנים? הוא עדין שם...

MBTI הוא לא מקל קסמים, אבל הוא מקור אדיר לגלות ולהבין את האזורים בהם יעלו הקונפליקטים במערכות היחסים שלכם, במיוחד בזוגיות. אומרים שלאנשי מקצוע בתחום הטיפול הדרך הטובה ביותר ללמוד את שפת ה MBTI היא דרך הזוגיות האישית שלהם, כלומר להבין דרך השונות והחיכוכים שעולים בזוגיות את האלמנטים השונים שבשפה. אבל כמובן שהמטרה היא הפוכה, כלומר, MBTI היא שפה שמסייעת להבין את הזוגיות שלנו בדרך נהירה שעושה סדר לשני הצדדים ומאפשרת לכל אחד לראות ולהבין, ממש להבין, את הצד השני.

הנחת היסוד היא שלכל אדם דרך התבוננות אחרת על העולם, ומכאן צרכים בסיסיים שונים כדי להרגיש במיטבו. אנחנו כל כך שבויים בנקודת המבט שלנו שאנו מכירים וחיים דרכה עשרות שנים, שקשה מאוד להסיר אותה לרגע, ולהתבונן על הדברים מזווית אחרת. אנחנו חושבים שאנחנו עושים את זה הרבה פעמים, אבל גם אז זה מושתת על דפוסי החשיבה שנולדנו איתם ושאנו פועלים על פיהם אוטומטית כמעט כל הזמן.

מענה על אבחון MBTI והבנת משמעות טיפוס האישיות שלנו ושל בן או בת הזוג, אינו תחליף לתהליך טיפולי. הוא חלק ממנו, והוא תורם בשלוש רמות עיקריות: 1) הוא חושף תובנות עמוקות באופן מידי. 2) הוא מהווה שפה יומיומית בין בני הזוג, שפה חיובית נוחה ואפילו מצחיקה. 3) הוא מאפשר יישום פעולות ספציפיות להורדת המתח והקונפליקטים.

השימוש בשפת ה MBTI בתוך חיי הזוגיות אינו נועד רק לטיפול במשברים, אלא מומלץ מאוד לשימוש גם במערכות יחסים בריאות וקרובות. הוא מייצר הבנה גדולה יותר ואמפתיה כלפי הצרכים, הרצונות, וההתנהגות השונה של האחר. היא ממש מאפשרת לאדם לעזור לבן או בת הזוג שלו להרגיש טוב יותר.

אבל איך כל זה קורה? אבחון MBTI מושתת על המשגה קונספטואלית של מספר התנהגויות ספציפיות הקיימות אצל כל אחד מאתנו. בסיטואציות שונות אנו משתמשים בהתנהגויות שונות בהתאם לצורך, אולם כל אדם משתמש בחלק מההתנהגויות הללו באופן טבעי יותר ואוטומטי מבלי לשים לב. ההבדל הזה בין אנשים עושה את ההבדל :-) הוא מייצר טיפוס אישיות מסוים עם מאפיינים הייחודיים לו. כשמם כן הם, מאפיינים. אנחנו לא כל הזמן כאלה, אבל זה מאפיין אותנו רוב הזמן.

לדבר על מכלול טיפוס האישיות של האדם זה דבר מורכב. אולם פירוק האישיות לדפוסי התנהגות ספציפיים על פי ההמשגה של המודל, מאפשר שיח מרתק ומרענן בין בני הזוג. זוגות שממלאים אבחון MBTI ונעזרים בשפה לא רק פותרים עימותים ביניהם, אלא גם נזכרים ומתאהבים מחדש בטיפוס האישיות שפגשו בתחילת הדרך.


bottom of page