top of page

על טיפוסי אישיות וסגנון למידה

אישי או אישיותי – מוטיבציה אצל תלמידים

רבות דובר על מוטיבציה אצל תלמידים, נושא זה נקשר עם סיבות רבות כגון: מצב סוציואקונומי ,סביבת לימודים , משפחה, אקלים בית ספרי וכיתתי , שייכות למוסד וכו....

אבל ברור לכולם שלמורה הישיר הנמצא עם התלמיד בכיתה ,יש השפעה גדולה על המוטיבציה של התלמיד.

הכתוב כאן מציע כלי נוסף לעזרת המורה להגביר את מוטיבציית הלמידה אצל התלמיד.

עוד בשנת 1921 יצא לאור הספר "טיפוסים פסיכולוגים" מאת הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקאי השוויצרי קארל יונג. יונג היה ממנסחי התורות הפסיכולוגיות הגדולות, אשר הטביעו חותמן על תחומים שונים כגון פסיכותרפיה, פילוסופיה, אמנות, פרשנות ההיסטוריה, ומדעי ההתנהגות לתחומיהם. לפי התאוריה של יונג אנו חווים את העולם דרך: תחושה, אינטואיציה, חשיבה ורגש. בכל אדם יש את כל הפונקציות .לכל אדם יש פונקציה מועדפת שיותר טבעית לו והיא הזמינה לו יותר.

התאוריה של יונג הפכה למעשית ושימושית ע"י הגברת קתרין בריגס שבמשך 20 שנים, יחד עם בתה איזבל מיירס, השקיעו השתיים זמן בהפיכת התאוריה , לשאלון הערכה ואבחון הממפה - את סוגי האישיות של האדם על פי התאוריה המקורית של יונג.

השאלון המכונה: MBTI, Myers-Briggs Type Indicator ,הוא שאלון בעל תוקף ומהימנות מדעית, הוא הכלי הנפוץ ביותר בעולם לאבחון אישיות.

לא נרחיב על אופן עקרון האבחון ומורכבותו, נתאר כאן רק את אבניי היסוד על פיו הוא פועל, התאוריה ועל פיה השאלון, מסווג אנשים לששה-עשר טיפוסים על סמך ארבעה אבני יסוד המאפיינים את האישיות. כל זוג מאפיינים מתאר תהליך מנטלי שונה , ארבעת המאפיינים הם : Extraversion or Introversion

Sensing or Intuition

Thinking or Feeling

Judging or Perceiving

רוב האנשים נמצאים בין שני קצוות הסולם (בכל ארבעת הצירים) אך נוטים ומעדיפים צד אחד יותר מהצד השני, והתנהגותם בו היא טבעית להם יותר.

Myers-Briggs Type Indicator נמצא כיום בשימוש רב בבתי ספר ובמכללות ברחבי העולם ובא לעזר למורים באבחון אישיותו של התלמיד, במטרה לעזור לתלמידים בלמידה ובהתאמת סגנון ההוראה כנדרש.

לדוגמא :הזמן הטוב ביותר למורה לראות מוטיבציה אצל תלמיד – זה האופן שבו תלמיד ניגש לבצע משימות כיתתיות והדרך בה הוא מבצע אותם . להלן ארבעת מאפייני האישיות בהקשר של מאפייני מוטיבציה:

טיפוסי אישיות המוגדרים EXRTAVERTION - INTROVERTION הדיכוטומיות E או I - מבטאות את ההבדל בין תחומי העניין הטבעיים של כל אדם. תלמידים שהם E ערניים מאוד לסביבה החיצונית . בטבעם הם בעלי יצר להיות חלק מהסביבה . הם נהנים מהאינטראקציה החיצונית , הסביבה מספקת להם מידע ,רעיונות ,ערכים ואינטרסים. הם אוהבים לקחת חלק מהמתרחש בחוץ ולהיות פעילים , האקטיביות החיצונית ,תורמת להתפתחות הפנימית שלהם. אוהבים להיות מעורבים ומתערבים. יעדיפו שיח קבוצתי , דיון או סיעור מוחות עם שאר התלמידים ועם המורה לפני ביצוע משימות. אוהבים לעבוד בקבוצות. תלמידים שהם I מתבוננים על הסביבה החיצונית בצורה רפלקטיבית ומפעילים ונעזרים במשאבים פנימיים, כדי לחשוב על המתרחש או על מה שכרגע מעניין אותם . נוטים לשקוע במחשבות עמוקות. זקוקים לזמן לבד לעבד את הרעיונות ,המחשבות והתובנות שלהם. מעדיפים לבצע משימות לבד או עם שותף אחד , יש לאפשר להם לחשוב ולעבד את החומר הנלמד לפני ביצוע משימות.

​טיפוסי אישיות המוגדרים SENSING - INTUITION הדיכוטומיות S או N מבטאים את ההבדל בין סגנון הלמידה הבסיסי של כל אדם. תלמידים שהם S מעדיפים לקבל משימות שבהם הנחיות מסודרות כך שהם יודעים מה נדרש מהם בכל שלב מההתחלה ועד לסיום. באיזה מקורות מידע הם יכולים להשתמש ומהי מגבלת הזמן. מעדיפים לרוב התנסויות קונקרטיות שמתוכם הם מבינים פשוטו כמשמעו. הם לומדים טוב יותר בלמידה מובנת , מסודרת בליווי מאגר נתונים קונקרטי, וכאשר החושים שלהם מופעלים. תלמידים שהם N התעניינותם נמשכת לדברים אשר מגרים להם את הדמיון ,פותחים להם אפשרויות , נותנים להם השראה שלא ניתן למצוא בהתנסות חושיות. הם נהנים לקבל משימות של יצירתיות וחדשנות , שלא מגבילה אותם בחוקים. מוחם לא פועל באופן מובנה, הם מחפשים תבניות והקשרים לא לפי דיסציפלינות.

​​טיפוסי אישיות המוגדרים FEELING - THINKING הדיכוטומיות T או F מבטאים את ההבדלים בין סוגי תקשורת וערכים הבסיסים של כל אדם. תלמידים שהם T מתחייבים לפעילות הדורשות אנאליזות לוגיות , משחקי חשיבה , מחשב , מעדיפים לא להיות במצבים שבהם הפעילות רגשית או תלויה בפקטור אנושי. נוח להם יותר עם מנחה בעל חשיבה ודרך הוראה לוגית , המציב להם אתגרים לוגיים . תלמידים שהם F אוהבים פעילויות המשלבות ומתייחסות אל הפן האנושי, דורשות מעורבות רגשית המצריכות הרמוניה חברתית.

טיפוסי אישיות המוגדרים PERCEIVING – JUDGING הדיכוטומיות P או J מבטאים את ההבדלים בין הרגלי הלמידה של כל אדם. תלמידים שהם J אוהבים למידה מסודרת שיש בה התחלה אמצע וסוף. חשוב להם תוכנית מובנת ומאורגנת וחשוב להם סיכום של כל נושא. צריך שיהיה ברור מה מצופה מהם לעשות ולאיזה הישגים עליהם להגיע. אוהבים לקבל מידע המכין אותם מראש לכל משימה. תלמידים שהם P אוהבים להשאיר נושאים פתוחים ולקבל עוד ועוד נתונים , לא אוהבים שיגבילו אותם בתוכנית עבודה .כשהם מוגבלים בזמן , אוהבים להשאיר דברים לרגע האחרון .לא מכינים רשימות ותוכניות עבודה מראש. לוקחים כל משימה כאתגר ומשחק.

לסיכום :

מה המורה יכול לעשות ? הרבה !

אנו המורים צריכים להיות מודעים לכך שהשוני בדרך הלמידה , בין תלמיד לתלמיד נובע קודם מאישיותו של התלמיד, עלינו להכיר בשונות ולתת לה מקום. לא תמיד נוכל לאבחן את כל התלמידים אותם אנו מלמדים , אך חשוב לטפח תקשורת ישירה ופתוחה עם התלמיד, כך שנוכל לשאול : מה הדרך המועדפת עלייך ? עם מי היית רוצה לעבוד ? איזה תפקיד אתה רוצה לקחת ? מה חסר לך בתהליך הלמידה ?. עלינו לזכור שצדדיו החזקים והעדפותיו של התלמיד יניבו תוצאות למידה טובים יותר.

​כתבה :פיקלר מיכל

מורה בכירה,עובדת משרד החינוך ומוסמכת אבחוני mbti

bottom of page